14/9/2005
Προτάσεις της ΤΕΔΚΝΑ για την καταστατική θέση των αιρετών (αποφ. 40η)
ΤΟΠΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ &
ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΟ
Συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. της 21/7/2005
Στην Αθήνα σήμερα, ημέρα Πέμπτη και ώρα 13.00 μ.μ., συνήλθε σε συνεδρίαση το Διοικητικό Συμβούλιο της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α., ύστερα από πρόσκληση του προέδρου της κ. Πέτρου Φιλίππου, Δημάρχου Καλυβίων και υπό την προεδρία του.
Κατά την συνεδρίαση παρέστησαν οι Δήμαρχοι : Ασκούνης Κώστας Καλλιθέας, Νικολάου Δημήτρης Χολαργού, Αγραπίδης Χρήστος Πειραιά, Καμάρας Παύλος Πεύκης, Καλογερόπουλος Δημήτρης Αιγάλεω, Ξύδης Βασίλης Παπάγου, Αναστόπουλος Κώστας Ύδρας, Κασαγιάννης Λάμπρος Γλυκών Νερών, Κουκουβίνος Βασίλης Ιλίου, Ειρηνάκης Παντελής Αγ. Δημητρίου,
ο Πρόεδρος Κοινότητας Κουβαρά Πρίφτης Γιώργος
Και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι : Τράπαλης Βασίλης Νίκαιας, Μακρυνόρης Κωνσταντίνος Βιλλίων, Γεωργόπουλος Σταύρος Ηρακλείου Αττικής, Πέττας Αντώνιος Ζωγράφου, Ζέρβας Απόστολος Ζεφυρίου, Ριζάκης Θωμάς Βάρης, Σουμπασάκη Νάντια Νέου Ψυχικού, Σταθόπουλος Γιάννης Αγ. Παρασκευής.
Απόντες : Χατζηδάκης Διονύσης Παλ. Φαλήρου, Μέξης Ευάγγελος Μαραθώνα, Μαστοράκος Γιώργος Ηρακλείου Αττικής, Παπαδήμας Νικόλαος Άνω Λιοσίων, Κεχαγιόγλου Ανδρέας Ραφήνας, αν και εκλήθησαν νομίμως.
Γενομένης συζητήσεως πάρθηκε η παρακάτω απόφαση :
………………………………………………………………………………………….
ΑΠΟΦΑΣΗ 40η
Θέμα 2ο της ημερήσιας διάταξης :
«Προτάσεις της ΤΕΔΚΝΑ για την καταστατική θέση των αιρετών»
Το Δ. Σ. της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α
Αφού άκουσε την εισήγηση του κου Παύλου Καμάρα, Προέδρου της Επιτροπής Θεσμών της ΤΕΔΚΝΑ, και μετά από μακρά διαλογική συζήτηση
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ
Εγκρίνει στο σύνολό της την παραπάνω εισήγηση με τις επιμέρους παρατηρήσεις των μελών του Δ.Σ. της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α, οι οποίες και ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο, όπως επισυνάπτεται στην παρούσα απόφαση. Η απόφαση αυτή να αποσταλεί στο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α και την Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.
Αθήνα 21-7-2005
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α
ΠΕΤΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
Δήμαρχος Καλυβίων Θορικού
Εισήγηση του Δημάρχου Πεύκης Π. Καμάρα,
Προέδρου Επιτροπής Θεσμών ΤΕΔΚΝΑ
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝ
Α. ΑΣΦΑΛΙΣΗ
1. ΓΕΝΙΚΑ
Αναφορικά με τους αιρετούς στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρ. 2 άρθρο 7 Ν. 1850/ 1989 (ΦΕΚ 114/Α) ορίζεται ότι η εθνική νομοθεσία κάθε χώρας «πρέπει να επιτρέπει επαρκή οικονομική αποζημίωση για τα έξοδα που προκύπτουν από την άσκηση της εντολής καθώς και ενδεχομένως την οικονομική αποζημίωση των διαφυγόντων κερδών ή αμοιβή του παρεχόμενου έργου και αντίστοιχη κοινωνική κάλυψη
Η χώρας έχει εκφράσει επιφύλαξη για την ανωτέρω διάταξη.
Ο κώδικας Π.Δ. 410/95 ορίζει ότι το αξίωμα του αιρετού άρχοντα θεωρείται τιμητικό και άμισθο.
Επομένως δε θεωρείται από το νόμο ως επαγγελματική δραστηριότητα για την οποία πρέπει να καταβάλλεται μισθός.
Ωστόσο ο νομοθέτης αναγνωρίζει ότι οι αιρετοί άρχοντες της Τ.Α. υποβάλλονται σε δαπάνες και περιορίζουν ή αναστέλλουν πλήρως την επαγγελματική τους δραστηριότητα. Έτσι υπάρχει μέριμνα κατά τη διάρκεια της θητείας τους να εισπράττουν έξοδα παράστασης ή αποζημίωση, μετά δε από την αποχώρησή τους από το αξίωμα να δικαιούνται υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ισόβιας χορηγίας.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : Πλήρης αναγνώριση χωρίς επιφυλάξεις του ΕΧΤΑ στο σύνολό του και μέριμνα στον Κώδικα για τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7 παρ. 2. του Ν. 1880/89
2. ΧΟΡΗΓΙΑ
«Χορηγία» ονομάζει ο νόμος το μηνιαίο χρηματικό ποσό που καταβάλλεται ισόβια σε διατελέσαντες δημάρχους και προέδρους κοινοτήτων, για να το διακρίνει σαφώς από την έννοια της «σύνταξης», με την οποία η χορηγία συγγενεύει αλλά δεν ταυτίζεται.
Λόγω ακριβώς του ειδικού τους χαρακτήρα η χορηγία διέπεται από ιδιαίτερο νομικό καθεστώς, διάφορο αυτού που ισχύει για τις συντάξεις των υπαλλήλων. Η χορηγία των Δημάρχων ρυθμίζεται βασικά από τις διατάξεις του νόμου 91/1943 (ΦΕΚ 129/ 13.5.43), όπως τροποποιήθηκε ή συμπληρώθηκε με μεταγενέστερες διατάξεις. Η χορηγία των Προέδρων των Κοινοτήτων καθιερώθηκε για πρώτη φορά με το νόμο 1205/81 (ΦΕΚ 249Α).
Παρά το γεγονός ότι η «χορηγία» και «σύνταξη» δεν ταυτίζονται πληθαίνουν τα τελευταία χρόνια οι διατάξεις που υποβάλλουν σε ενιαία ρύθμιση τις χορηγίες με τις συντάξεις των υπαλλήλων ή επεκτείνουν στις πρώτες τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς που θεσπίζονται για τις δεύτερες.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : Σαφής αναφορά στον Κώδικα ότι η χορηγία δεν ταυτίζεται με τη σύνταξη. Έτσι θα υπάρξει δυνατότητα διαφοροποίησης ως προς τα όρια ηλικίας και τις προϋποθέσεις χορήγησης της χορηγίας έναντι των συντάξεων.
α. Καθορισμός ποσού χορηγίας
Το ποσό της χορηγίας των δημάρχων καθορίζεται και αναπροσαρμόζεται με βάση τα έξοδα παράστασης που καταβάλλονται στον εν ενεργεία Δήμαρχο του δήμου από τον οποίο απεχώρησαν. Κατά τον ίδιο τρόπο υπολογίζεται και η χορηγία των Προέδρων των κοινοτήτων. Συγκεκριμένα, το μηνιαίο ποσό της χορηγίας συνίσταται σε τόσα εικοστά πέμπτα των εξόδων παράστασης του εν ενεργεία δημάρχου ή προέδρου, όσα είναι τα έτη υπηρεσίας του δικαιούχου (άρθρο 3 παρ. 1 Ν 91/43, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 2 του Ν. 509/68, άρθρο 3 παρ. 2 Ν 1205/81).
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : Αναπροσαρμογή του τρόπου υπολογισμού του ποσού της χορηγίας με αναγωγή σε δέκατα έκτα αντί του προβλεπόμενου εικοστού πέμπτου, δηλαδή έξοδα παράστασης x έτη υπηρεσίας δια 16, αφού η μέση θητεία ενός δημάρχου είναι 8 ή 12 έτη, ενώ η αναφορά σε εικοστά πέμπτα είναι άνευ αντικειμένου.
β. Όρια ηλικίας για τη χορήγηση χορηγίας
Για όσους αποκτούν για πρώτη φορά την ιδιότητα του Δημάρχου ή του Προέδρου της Κοινότητας μετά την 1η Ιανουαρίου 1993 ανεξάρτητα αν ήταν ή όχι ασφαλισμένοι σε οποιοδήποτε ασφαλιστικό οργανισμό μέχρι 31/12/92 εφαρμόζονται ως προς το όριο ηλικίας οι διατάξεις του Ν. 2084/ 92που αφορούν στους μόνιμους δημόσιους υπαλλήλους.
Σύμφωνα με τις διατάξεις (άρθρο 3 Ν. 2084/92) για την καταβολή της χορηγίας απαιτείται η συμπλήρωση του εξηκοστού πέμπτου (65) έτους της ηλικίας, τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες με εξαίρεση τις μητέρες ανηλίκων και τους ανάπηρους.
Επίσης υπάρχει η δυνατότητα για το δικαίωμα μειωμένης χορηγίας με τη συμπλήρωση του εξηκοστού (60) έτους της ηλικίας και των ετών υπηρεσίας που προβλέπει ο νόμος. Η μείωση συνίσταται στο 1/200 του ποσού της χορηγίας για κάθε μήνα που υπολείπεται από την έναρξη καταβολής της μέχρι τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους.
Σημείωση : Για όσους απέκτησαν την ιδιότητα Δημάρχου πριν την 1/1/93 υπάρχει μέριμνα για την παροχή της χορηγίας από το 55ο και 60ο έτος.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ :Μείωση του ορίου ηλικίας για τους μετά την 1/1/93 εκλεγέντες για την καταβολή της χορηγίας στο 60ο έτος με το σκεπτικό ότι μετά από 8 ή 12 έτη θητείας που συνεπάγεται μείωση ή παύση της επαγγελματικής δραστηριότητας η επανένταξη στην αγορά εργασίας στην ηλικία των 55 – 65 ετών είναι εξαιρετικά δύσκολη.
γ. Προϋποθέσεις καταβολής χορηγίας
Για τη θεμελίωση του δικαιώματος της χορηγίας ο νόμος απαιτεί τη συμπλήρωση ενός ελάχιστου αριθμού ετών «πραγματικής υπηρεσίας» δημάρχου ή προέδρου κοινότητας (άρθρα 1 παρ. 1 Ν. 91/43 και 3 παρ. 1 Ν. 1205/81)
Οι δήμαρχοι δικαιούνται χορηγίας, εφ’ όσον κατά την αποχώρησή τους από το αξίωμα έχουν συμπληρώσει, είτε οκταετή πραγματική υπηρεσία δημάρχου (άρθρο 1 παρ. 1 Ν. 91/43, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 293/76), είτε επταετή υπηρεσία δημάρχου και τετραετή δημοτικού συμβούλου ή προέδρου κοινότητας *άρθρο 2 παρ. 1 Ν. 293/76).
Οι πρόεδροι κοινοτήτων δικαιούνται χορηγίας, εφ’ όσον κατά την απομάκρυνσή τους με