Το θέμα της αδειοδότησης των δημοτικών Παιδικών Σταθμών και το σχετικό νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση, οι θέσεις της Π.Ε.Δ.Α. στη διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, το Σχέδιο Νόμου «Αυτοτελής Υπηρεσία Ελέγχου Νομιμότητας ΟΤΑ κ.α.», καθώς και η έκδοση ψηφίσματος για δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας σε χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, απασχόλησαν μεταξύ άλλων το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.Δ. Αττικής. Αναλυτικά:
Αδειοδότηση Παιδικών Σταθμών
Την εισήγηση έκανε η Επιτροπή Κοινωνικής Προστασίας – Αλληλεγγύης – Ισότητας της Π.Ε.Δ.Α. και ήταν κοινή η αντίληψη ότι πρέπει να εκλείψουν πολλές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις χωρίς αυτό να σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι θα υπάρξουν εκπτώσεις σε θέματα πραγματικής ασφάλειας και ορθής λειτουργίας των Σταθμών.
Επίσης τονίστηκε με έμφαση ότι πρέπει να υπάρξει μια χρονική περίοδος περίπου 2 ετών, προκειμένου να υπάρξει προσαρμογή όλων των δημοτικών Παιδικών Σταθμών στις προδιαγραφές που θα αποφασιστούν, ενώ εκφράστηκε η βούληση να δημιουργηθεί ένα «εγχειρίδιο οδηγιών» για την ορθή λειτουργία των δημοτικών Παιδικών Σταθμών, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σ’ όλους τους δήμους.
Στην σχετική ενημέρωση ο Δήμαρχος Αγίας Βαρβάρας Γιώργος Καπλάνης, Πρόεδρος της Επιτροπής, τόνισε μεταξύ άλλων ότι υπάρχει πρόβλημα με τους σταθμούς που δεν λειτουργούν σε κτήρια τα οποία έχουν κατασκευαστεί γι’ αυτό τον λόγο, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξει οπωσδήποτε συνεννόηση με την Κ.Ε.Δ.Ε. έτσι ώστε να κατατεθούν από κοινού οι απόψεις και οι προτάσεις της Αυτοδιοίκησης για το νομοσχέδιο.
Η Αντιδήμαρχος του δήμου Αθηναίων Μαρία Ηλιοπούλου, Μέλος της Επιτροπής, αναφέρθηκε στην μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τους παιδικούς σταθμούς του δήμου Αθηναίων. Επίσης έκανε αναφορά στις προτάσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι η πρόβλεψη για φιλοξενία βρεφών ηλικίας 2 μηνών προϋποθέτει συνθήκες τελείως διαφορετικές απ’ αυτές που υπάρχουν στους Παιδικούς Σταθμούς και έκανε την εκτίμηση ότι αυτό είναι ανέφικτο.
Σχετικά με τις ιδανικές προϋποθέσεις για τους αύλειους χώρους σημείωσε πως είναι καλό να τις συζητάμε, αλλά δεν μπορούν να υλοποιηθούν, όχι μόνο για τις υφιστάμενες δομές αλλά ούτε και για τις μελλοντικές υπογραμμίζοντας πως «δεν είναι δυνατόν να έχουμε μισό στρέμμα αυλή».
Αναφερόμενη στην αδειοδότηση των Σταθμών, σε σχέση με τη δυναμικότητα τους, η κα. Ηλιοπούλου σημείωσε πως η σχετική άδεια πρέπει να εκδίδεται για τον συνολικό αριθμό παιδιών και βρεφών μαζί και να μην υπάρχει διαχωρισμός, γιατί σε διαφορετική περίπτωση πολλές φορές δημιουργούνται κενά σε μία κατηγορία και παράλληλα δεν υπάρχουν κενές θέσεις για άλλη κατηγορία.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τη δυνατότητα και λειτουργίας Νηπιαγωγείων στους χώρους αυτούς τόνισε πως «μπορούμε να το παλέψουμε να έχουμε και νηπιαγωγεία. Είναι τρελό ότι παραχωρήσαμε οι Δήμοι τη δυνατότητα λειτουργίας Νηπιαγωγείου μόνο στους ιδιωτικούς Παιδικούς Σταθμούς. Αυτό ξέρουμε πως έγινε, δεν θέλω να πω περισσότερα».
Από την πλευρά του, ο Επίκουρος καθηγητής της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Νίκος Μπελαβίλας, αναφέρθηκε λεπτομερώς στην σχετική μελέτη. Όπως είπε, έγινε πλήρη καταγραφή των Παιδικών Σταθμών του Δήμου Αθηναίων σ’ όλα τα επίπεδα και έκανε την εκτίμηση ότι υπάρχει πλέον ένα επαρκές δείγμα για να υπάρχει γνώση των περιπτώσεων όλης της Ελλάδας και με βάση τη μελέτη αυτή, έχουν γίνει και εναλλακτικές νομικές προτάσεις.
Ο κ.Μπελαβίλας αναφερόμενος στις προδιαγραφές για τη λειτουργία των Παιδικών Σταθμών υπογράμμισε ότι μια σειρά απ’ αυτές είναι περιττές και μη λειτουργικές και πρέπει να αφαιρεθούν.
Ένα άλλο παράδειγμα στο οποίο αναφέρθηκε ο κ.Μπελαβίλας είναι η απαγόρευση λειτουργίας Σταθμών σε οικόπεδα με κλίση. «Μ’ αυτήν τη λογική, το καλύτερο Δημοτικό Σχολείο που έχουμε στη χώρα, τα Πευκάκια, του Πικιώνη, στον Λυκαβηττό, αλλά και μια σειρά σχολείων στο Γαλάτσι, στην Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης, στον Προφήτη Ηλία στον Πειραιά κ.α. πρέπει να αποκλειστούν. Είναι παράλογος όποιος έβαλε μια τέτοια διάταξη».
Επίσης ο κ.Μπελαβίλας αναφέρθηκε στις περιπτώσεις όπου κτήρια έχουν κατασκευαστεί και ελεγχθεί από κρατική υπηρεσία ή φορέα (π.χ. Ελληνικός Στρατός, Οργανισμός Λιμένα Πειραιά, Υπουργείο Υγείας) όπου μπορεί αυτά να μην έχουν οικοδομική άδεια από την Πολεοδομία, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι τα κτήρια αυτά είναι εκτός προδιαγραφών.
Σε παρέμβαση του, ο Αντιπρόεδρος της Π.Ε.Δ.Α., Δήμαρχος Νίκαιας – Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «είναι εξαιρετική η δουλειά που έχει γίνει από το Δήμο Αθηναίων και είναι μία πολύ καλή βάση για την Π.Ε.Δ.Α., διότι προτάσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. είναι εκτός θέματος, είδα προτάσεις της που είναι σκληρότερες απ’ αυτές του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου. Δηλαδή π.χ. έχουμε παιδικούς σταθμούς που την κουζίνα την έχουμε στο υπόγειο και κερδίζουμε χώρους πάνω για τα παιδιά και έρχεται και λέει “απαγορεύονται οι κουζίνες στο υπόγειο”. Αν είναι δυνατόν. Όταν η κουζίνα αερίζεται καλά, γιατί να μην είναι στο υπόγειο; Έχω κατασκευάσει Παιδικό Σταθμό με το ΕΣΠΑ με την κουζίνα στο υπόγειο, δεν τον έχω νοικιάσει, και έρχεται τώρα και μου λέει ότι δεν μπορώ να λειτουργήσω τον Σταθμό. Δεν νομίζω ότι έχει καμία λογική. Πολύ περισσότερο όταν ερχόμαστε ως Αυτοδιοίκηση να κάνουμε σκληρότερες προδιαγραφές, γιατί; Για να βγάλουμε όλους τους Παιδικούς Σταθμούς εκτός πλαισίου; Γιατί αυτό θα είναι αποτέλεσμα. Νομίζω ότι ειδικά στις μεγάλες πόλεις εάν ακολουθηθεί αυτή η διαδικασία, θα κλείσουν τουλάχιστον οι μισοί Παιδικοί Σταθμοί, μπορεί και τα δύο τρία».
Όπως υπογράμμισε, αναφερόμενος στην μελέτη του Δήμου Αθηναίων, «επιτέλους έχουμε μία πρόταση που ανταποκρίνεται στην πραγματικότητά μας. Και νομίζω ότι οφείλουμε να την υιοθετήσουμε ως Π.Ε.Δ.Α. με τις όποιες αλλαγές και να την στείλουμε ολοκληρωμένη στην Κ.Ε.Δ.Ε. και θέλω να πιστεύω ότι η Κ.Ε.Δ.Ε. ως Δ.Σ. πλέον –εγώ δεν ξέρω ποιος την έκανε την πρότασή της- είναι πολύ κοντύτερα να υιοθετήσει την μελέτη αυτή που κάνουμε εμείς. Από εκεί και πέρα, οπωσδήποτε χρειάζεται μία διετή παράταση για την προσαρμογή στις προδιαγραφές που θα αποφασιστούν».
Ολόκληρη η μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τους παιδικούς σταθμούς του δήμου Αθηναίων βρίσκεται εδώ:
http://courses.arch.ntua.gr/el/ergastirio_astikoy_periballontos/ereynhtika_programmata/katagrafh__ajiologhsh__protaseis_antimetvpishs_tvn_dysleitoyrgivn_tvn_bs_toy_d__auhnaivn__2013.html
Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων
Οι θέσεις της Π.Ε.Δ.Α. στη διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων απασχόλησαν τα μέλη του Δ.Σ. με εισήγηση του Προέδρου Επιτροπής Περιβάλλοντος και Ποιότητας ζωής της Π.Ε.Δ.Α. Ανδρέα Βαρελά. Όπως τονίστηκε από τον κ.Βαρελά, δεν αρκούν οι δέκα μέρες για τη διαβούλευση και πρέπει να υπάρξει περισσότερος χρόνος, συμπληρώνοντας πως είναι απαραίτητο αρμόδιοι φορείς να εκφράσουν τη γνώμη τους.
Επίσης υπήρξε συμφωνία στο ότι η Π.Ε.Δ.Α. πρέπει να συμβάλει δημιουργικά, ώστε στο επόμενο διάστημα να κατατεθούν παρατηρήσεις και προτάσεις, αφού σε επίπεδο αρμόδιων υπουργείων η συζήτηση είναι σε εξέλιξη και τέλος αποφασίστηκε να υπάρξουν άμεσα επαφές, προκειμένου να κατατεθούν οι θέσεις της και στον Περιφερειακό Σχεδιασμό.
Συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου «Αυτοτελής Υπηρεσία Ελέγχου Νομιμότητας ΟΤΑ» κ.α.
Στην τοποθέτηση του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών της Π.Ε.Δ.Α. Γιώργος Κουτελάκης τόνισε πως ήταν ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής ότι το Σχέδιο Νόμου Αυτοτελής Υπηρεσία Ελέγχου Νομιμότητας ΟΤΑ – Οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια ΟΤΑ – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης» κινείται σε πολύ θετική κατεύθυνση για την αυτονομία και αυτοτέλεια του ελέγχου νομιμότητας. Όπως τόνισε αυτό θα συμβάλει αρκετά στην εξάλειψη του φαινόμενου των ελέγχων σκοπιμότητας που αντιμετώπιζε πολλές φορές η Αυτοδιοίκηση.
Επίσης αναφέρθηκε και στην ίδρυση της Επιτροπής Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Ο.Τ.Α. στη θέση του Οικονομικού Παρατηρητηρίου και υπογράμμισε πως η Επιτροπή διαφοροποιείται ουσιωδώς από τις ντερεκτίβες του Οικονομικού Παρατηρητηρίου, όσο αφορά την κατάρτιση των προϋπολογισμών κ.α., έχοντας έναν γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό ρόλο.
Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας σε χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού
Το Δ.Σ. της Π.Ε.Δ.Α. υιοθέτησε πρόταση του Δημάρχου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης Γρηγόρη Κωνσταντέλλου για την έκδοση ψηφίσματος για τη δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας σε χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού.
Στην φωτογραφία από αριστερά προς τα δεξιά, ο κ.Καπλάνης, η κα.Ηλιοπούλου και ο κ.Μπελαβίλας.