Κύριε Γενικέ, κύριοι συνάδελφοι,
Κατ’ αρχήν, πιστεύω ότι η Αυτοδιοίκηση την περίοδο αυτή με τις αποφάσεις της, αλλά και τις θέσεις των Οργάνων της και των αιρετών γενικότερα θα κριθεί από την κοινωνία, που παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, ως προς την ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ την ΣΥΝΕΠΕΙΑ και την ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ της.
Παράλληλα ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΛΟΓΟΣ μπορεί να συμβάλλει πέραν από εξω-αυτοδιοικητικές σκοπιμότητες στην προώθηση του θεσμού και βέβαια στον εκσυγχρονισμό του Κράτους και την πρόοδο της χώρας μας.
Με αυτά τα δεδομένα, πιστεύω ότι κορώνες υπέρμετρου ενθουσιασμού ή εκφράσεις καταστροφής και απελπισίας δεν έχουν θέση στον ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΛΟΓΟ.
Ξεκαθαρίζουμε ότι η Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α προχώρησε σήμερα στην ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΔΗΜΑΡΧΩΝ και όχι σε ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, το οποίο πάντοτε προηγείται του Συνεδρίου της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε., διότι θεώρησε ότι ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΑΠΟΨΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ, ΕΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ, αφού αυτό είναι βασικός ΠΥΛΩΝΑΣ της επιχειρούμενης Μεταρρύθμισης.
Έτσι, επιφυλασσόμαστε να καταθέσουμε ολοκληρωμένες τις προτάσεις μας στο ΤΑΚΤΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ, που θα γίνει μετά την κατάθεση της ΧΩΡΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ των ΔΗΜΩΝ από την Κυβέρνηση.
Σήμερα καλούμαστε να σχολιάσουμε και να υποβάλλουμε προτάσεις στο κείμενο αυτό, που ήλθε προς διαβούλευση.
Στο ΣΧΕΔΙΟ, λοιπόν, αυτό μπορούμε σε μια πρώτη ανάγνωση να εντοπίσουμε κάποια ΘΕΤΙΚΑ, αλλά και κάποια ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, τα οποία και θα επιχειρήσω να αναφέρω επιγραμματικά.
Επίσης θέλω να μεταφέρω ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ, αλλά και επί μέρους ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, που εκφράστηκαν στην συνεδρίαση της ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΘΕΣΜΩΝ της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α., που πραγματοποιήθηκε εχθές.
ΠΡΩΤΟ, ΛΟΙΠΟΝ, ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ.
1. ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Το κείμενο αυτό εκφράζει σε μεγάλο βαθμό, έστω και σαν απλή γενικόλογη αναφορά, αποφάσεις Συνεδρίων μας και εισηγήσεις που κατατέθηκαν χωρίς σε πολλές περιπτώσεις εξειδίκευση και εμβάθυνση, στοιχεία που μπορεί να ανατρέψουν τις διαφαινόμενες, σε πρώτη ανάγνωση, προθέσεις.
2. ΑΙΡΕΤΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
Α) Η θεσμοθέτηση του είναι αφ’ αυτού ένα θετικό βήμα.
Β) Η διαχείριση των κοινοτικών πόρων του ΠΕΠ και η προβλεπόμενη δυνατότητα, να ασκείται με τις παρεχόμενες αρμοδιότητες, ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ είναι επίσης θετικότατα.
Γ) Η αναφορά στο γεγονός ότι Αρμοδιότητες που ασκούνται από το Κράτος και τους εποπτευόμενους φορείς μεταφέρονται στην ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ (εκτός βέβαια εκείνων που απαγορεύονται από το Σύνταγμα) είναι αναμφίβολα στη θετική κατεύθυνση.
ΕΔΩ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΩ, ΟΤΙ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΣΙΜΟΤΑΤΟ, ΕΞΙΣΟΥ ΜΕ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΥΤΗ ΑΝΑΦΟΡΑ, ΑΦΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ.
Η κατάργηση των ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ και η καθιέρωση ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ με Αντιπεριφερειάρχες θεματικούς και τοπικούς είναι επίσης στα συν του ΣΧΕΔΙΟΥ.
3. ΔΗΜΟΙ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ο ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ- ΟΙ ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ,Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΔΗΜΟΣ , Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΡΧΗ ΕΛΕΓΧΟΥ και μια σειρά άλλων ρυθμίσεων θα συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα των ΟΤΑ και επομένως κρίνονται θετικά.
ΣΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΩΡΑ
1. Έχει παρουσιαστεί ότι η ΜΕΙΩΣΗ του αριθμού των Ο.Τ.Α. είναι ΠΑΝΑΚΕΙΑ , για την ισχυροποίησή τους.
Δεν έχουμε πεισθεί για ποιόν λόγο οι 1033 ΔΗΜΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ 370 – 50 – ή 10 αφού
α. Είναι σίγουρο ότι η Ευρωπαϊκή εμπειρία δεν μας οδηγεί σε αυτή την κατεύθυνση. Ο Μ.Ο. των κατοίκων ανά ΟΤΑ στην Ε.Ε. των 25 είναι 5.000 περίπου κάτοικοι ενώ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γαλλία των 30.000 και πλέον ΟΤΑ με αποτελεσματική Αυτοδιοίκηση.
β. Τα επιχειρήματα που αναφέρονται στο κείμενο για διαβούλευση οι ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ είναι σαθρά και ανίσχυρα .
Αν θέλεις να κάνεις οικονομία στις αμοιβές μελών, καταργείς τις
αμοιβές και όχι τα Νομικά Πρόσωπα.
Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που ενεργοποιούνται στους Δήμους όπως Πολιτιστικοί–Αθλητικοί-Μορφωτικοί Οργανισμοί-ΚΑΠΗ-ΠΟΛΥΙΑΤΡΕΙΑ κλπ. είναι η κατ΄ εξοχήν έκφραση της λαϊκής Δημοκρατίας με συμμετοχή χιλιάδων ενεργών πολιτών στη ζωή της πόλης τους. Αυτό άλλωστε είναι και το συγκριτικό πλεονέκτημα της Αυτοδιοίκησης σε σχέση με το απρόσωπο κράτος.
Όσον αφορά δε στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Δημοτικές Επιχειρήσεις κλπ) με τον Νόμο του Παυλόπουλου υπάρχει ήδη σε εξέλιξη η διάλυση των ανενεργών επιχειρήσεων που ανέρχονται σε χιλιάδες και η συγχώνευση ομοειδών επιχειρήσεων. Ενώ παράλληλα πλήθος μικρών Δήμων της Περιφέρειας δεν έχει Δημοτικές Επιχειρήσεις.
Όσον αφορά δε τη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ είναι αφελές ακόμα και να το σκεφτεί κανείς ότι η απομάκρυνση των κέντρων εξουσίας αλλά και διενέργειας των διαδικασιών προμηθειών και παραγωγής έργων από τον άμεσο έλεγχο του πολίτη και των τοπικών κοινωνιών οδηγεί σε περισσότερη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ Επίσης το επιχείρημα ότι περιορίζοντας τον αριθμό των Δήμων στο 1/3 θα έχουμε οικονομίες κλίμακας με την κατάργηση των αμοιβών των Δημοτικών Συμβούλων , αφού μειώνεται ο αριθμός τους,αντικρούεται ως αβάσιμο αφού η φαινομενική αυτή οικονομία αντισταθμίζεται από την προβλεπόμενη αύξηση του αριθμού των Δημοτικών Συμβούλων των νέων Δήμων, από τις αμοιβές των Τοπικών Αντιδημάρχων, τις αμοιβές των μελών του νέου θεσμού, των Εκτελεστικών Επιτροπών ως και των αναβαθμιζόμενων με αποφασιστικές αρμοδιότητες λοιπών Επιτροπών (Χωροταξίας, Περιβάλλοντος, Τουρισμού κλπ) Ενώ παραμένει μεγάλος και ο αριθμός των Τοπικών Συμβούλων με την καθιέρωση τους σε Δήμους μικρότερούς των 10.000
Το τραγικό είναι ότι η παθογένεια του συστήματος αναφέρεται σε διαγράμματα που έχει μέσα το κείμενο, δηλαδή το ποσοστό επί του ΑΕΠ που διαχειρίζεται η Αυτοδιοίκηση.
2. Άλλο αρνητικό είναι το γεγονός ότι δεν μπορεί να γίνεται αναφορά σε 370 Δήμους συγκεκριμένα χωρίς να δίνεται το χωροταξικό. Τουλάχιστον, ας υπήρξε η εξυπνάδα να μην αναφερθεί το νούμερο που δείχνει προαποφασισμένες συνενώσεις.
3. Στο κείμενο δεν υπάρχει αναφορά στην ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ της ΑΤΤΙΚΗΣ, αφού ενώ αναγνωρίζεται αυτή έμμεσα με την απλή αναφορά σε ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, δεν γίνεται μνεία στα κριτήρια για τη δημιουργία ΙΣΧΥΡΩΝ ΔΗΜΩΝ. Σε όλους μας, ευελπιστούμε και στους νομοθετούντες, είναι γνωστό ότι το κύριο πρόβλημα στα Μητροπολιτικά Κέντρα αλλά και συγκεκριμένα στην Αττική, δεν είναι τόσο οι ανίσχυροι Δήμοι, αλλά η Αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων και ο μη συντονισμός μιας σειράς λειτουργιών, των λεγόμενων «μητροπολιτικών λειτουργιών».
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
4. Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ, όπως προανέφερα είναι η μείζον ΤΟΜΗ στην ΑΤΤΙΚΗ, που όμως χωρίς εμβάθυνση και ανάλυση καθιστά το σχέδιο αυτό για την ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ απλή έκθεση, που φαντάζει όμορφη, δεν μπαίνει όμως στα βαθειά. Και τούτο γιατί η Μ.Α. εκτός από τον συντονισμό και την εποπτεία των ΟΤΑ σε μία σειρά λειτουργιών των λεγόμενων Μητροπολιτών αφορά κυρίως στην ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ που είναι η άλλη μεγάλη ΖΗΤΟΥΜΕΝΗ ΤΟΜΗ. Η μη επαρκής αναφορά στις παραχωρούμενες λοιπόν μητροπολιτικές λειτουργίες (όπως αυτές έχουν