Κύριε Περιφερειάρχα, αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε και μέλη του Προεδρείου της ΠΕΔ Αττικής. Και εγώ από τη μεριά μου να σας καλωσορίσω στη σημερινή εκδήλωση που γίνεται με αφορμή του Συνεδρίου μας που θα διεξαχθεί την επόμενη εβδομάδα, 30-31, στα Ιωάννινα.
Καταρχήν θέλω να προσυπογράψω απόλυτα αυτό που είπε ο Γιάννης ο Σγουρός, ο φίλος, ο Περιφερειάρχης, ότι χρειάζεται μια άμεση και στενή συνεργασία μεταξύ Α’ και Β’ Βαθμού, διότι αποτελούμε την Αυτοδιοίκηση, αλλά και ταυτόχρονα διότι δεχόμαστε πρωτοφανείς επιθέσεις έξω και πέρα από κάθε λογική, επιθέσεις οι οποίες έχουν ενταθεί δεδομένου ότι μας θεωρούν ότι είμαστε ο εύκολος στόχος, μέχρι χθες ήμασταν 1.034 Δήμοι, τώρα είμαστε 325, και για άλλους λόγους που ο καθένας κατανοεί και δεν χρειάζεται να αναπτύξω, παρά την προσπάθεια που και εμείς καταβάλλαμε μέσα από την Ημερίδα που διοργανώσαμε στις 23 Απριλίου, να συζητήσουμε με όλους τους θεσμικούς φορείς της συντεταγμένης Πολιτείας. Δεν αναφέρομαι μόνο για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αλλά αναφέρομαι και για τον Άρειο Πάγο, το Συμβούλιο της Επικρατείας, το Ελεγκτικό Συνέδριο, και που φάνηκε ξεκάθαρα ότι εμείς διαχειριζόμαστε το 4,5% των πόρων του κρατικού προϋπολογισμού και έχουμε 0,9 συμμετοχή στο συνολικό χρέος της χώρας. Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε ο Όλι Ρεν στον Ευρωβουλευτή, Νίκο Χουντή.
Κάποιοι όμως εξακολουθούν να παίζουν αυτό το παιχνίδι, γιατί ακριβώς θέλουν να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη από άλλα μεγάλα ζητήματα, και φυσικά, όπως είπαμε σε εκείνη την Ημερίδα, μήπως θα πρέπει κάποιοι να ασχοληθούν και με άλλες σφαίρες της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας, όπως παραδείγματος χάριν είναι το τραπεζικό σύστημα και οι χρηματοδοτήσεις; Ο καθένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του. Για αυτό λοιπόν λέω ότι η συνεργασία Α’ και Β’ Βαθμού είναι επιβεβλημένη, είναι αναγκαία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι σε αυτή την πολύπλευρη κρίση που διανύει η χώρα μας, αυτό που αναδείχτηκε πιο καθαρά είναι το πρόβλημα των μεγάλων αδυναμιών της ελληνικής κοινωνίας, είτε αναφέρομαι στον δημόσιο χώρο, είτε στον ιδιωτικό τομέα, να ξεπεράσουμε αυτή την κρίση και να δώσουμε μια προοπτική για τη χώρα μας.
Όπως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τη μεγαλύτερη ευθύνη για αυτή την κρίση την έχει το κεντρικό κράτος. Σαφώς και εμείς έχουμε τις ευθύνες μας, αλλά υπάρχουν ευθύνες και κάποια στιγμή πρέπει να μιλήσουμε ως Τοπική Αυτοδιοίκηση, και στον επιχειρηματικό κόσμο, στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και στους άλλους θεσμούς που επηρεάζουν τυπικά ή άτυπα τη λειτουργία της δημοκρατίας, χωρίς βεβαίως και σε αυτή την περίπτωση να εξαιρούμε και τους πολίτες με τις επιλογές τους.
Δεν έχει όμως σημασία σε αυτή τη φάση που διανύουμε, να μιλήσουμε για επιμερισμό και καταμερισμό των ευθυνών. Αυτό το οποίο πρέπει να πούμε είναι πώς θα πάμε μπροστά, πώς δηλαδή θα γίνει αντιληπτό από όλους ότι ζούμε σε μια άλλη κατάσταση. Σε μια άλλη χώρα θα μπορούσα να το πω για να δώσω έμφαση. Δεν έχει καμία σχέση το 2009 με το 2012 και το 2013. Άρα λοιπόν πρέπει να δούμε πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα συμβάλλει σε αυτή την προσπάθεια εξόδου από την κρίση και ποιος είναι ο ρόλος της.
Επιτρέψτε μου πολύ περιληπτικά να πω ότι από την αρχή της νέας Δημοτικής περιόδου, εμείς αντιμετωπίσαμε πρωτόγνωρα για την ελληνική κοινωνία ζητήματα, που είχαν να κάνουν με τις αναδιαρθρώσεις των Δήμων, τις συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Ιδιωτικού Δικαίου. Πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα. Δεν έχει προηγούμενο νομίζω στην ελληνική πολιτική ιστορία αυτό το πράγμα. Όλο το 2011 λοιπόν, εμείς με βάση τον οδηγό του Καλλικράτη, ασχοληθήκαμε όλοι ανεξαιρέτως με αυτά τα ζητήματα.
Το 2012, πάλι πολύ περιληπτικά, είχαμε το μεγάλο πρόβλημα των πόρων. Κάναμε ένα τακτικό Συνέδριο, δύο έκτακτα Συνέδρια, προχωρήσαμε για πρώτη φορά στην προκήρυξη 48ωρης απεργιακής κινητοποίησης, κλείσιμο δηλαδή των Δήμων, για να μπορέσουμε να πάρουμε τα ελάχιστα εκείνα χρήματα που θα μας επέτρεπαν να επιβιώσουμε και να μην κλείσουν οι δομές των Δήμων και γενικότερα οι Υπηρεσίες μας. Τη στιγμή που όλοι συμφωνούν ότι εμείς έχουμε αναλάβει το μεγάλο φορτίο της κοινωνικής πολιτικής απέναντι στην κοινωνία. Κατέρρευσε, κύριοι, το κεντρικό κράτος. Αν σήμερα υπάρχουν κάποιες κοινωνικές δομές και υπηρεσίες, αυτές υλοποιούνται μέσα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αυτό το αναγνωρίζει το κεντρικό κράτος.
Το 2012 κατορθώσαμε έστω και την τελευταία στιγμή και μετά το έκτακτο Συνέδριό μας στο Caravel στις 3 Δεκέμβρη, να πάρουμε το σύνολο της ΣΑΤΑ και των πόρων αυτών που είχαν συμφωνηθεί, τα 349 εκατομμύρια της ΣΑΤΑ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ενώ έχουμε κάνει όλα αυτά τα πράγματα και ο επόμενος χρόνος είναι εκλογικός χρόνος, θα κάνω ένα σχόλιο, θα περίμενε κανείς να μας αφήσει η κυβέρνηση, αφού έχει αναγνωρίσει, όλοι στην κυβέρνηση έχουν αναγνωρίσει, να μας αφήσουν ήσυχους να αφιερωθούμε απερίσπαστοι στην παραγωγή του δημοτικού μας έργου. Αυτό όμως δεν έγινε, διότι πέρα από το Οικονομικό Παρατηρητήριο, που τις επιπτώσεις του από τη λειτουργία του θα τις δούμε ευθύς αμέσως, σε λίγο καιρό, βγαίνει το καινούργιο θέμα, το οποίο έχει δημιουργήσει αναστάτωση, σύγχυση, αποπροσανατολισμό στους Δήμους, το περίφημο πρόβλημα της διαθεσιμότητας ή των απολύσεων, με βάση το τελευταίο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την ημέρα των Βαΐων, με την κατάργηση των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Ιδιωτικού Δικαίου, εδώ έλεγε Δημοτικές Επιχειρήσεις, και την απόλυση του προσωπικού αυτού.
Πράγματα δηλαδή τα οποία μας φέρνουν προ αδιεξόδου. Εάν το 2011 ασχοληθήκαμε με τις αναδιαρθρώσεις, συγχωνεύσεις, καταργήσεις, το 2012 είχαμε τα τεράστια οικονομικά προβλήματα και το 2013 ξεκινά με αυτόν τον τρόπο η χρονιά, πείτε μου λοιπόν πότε θα μπορέσουν οι αυτοδιοικητικοί να ασχοληθούν εν τοις πράγμασι για αυτό το οποίο τους ψήφισε ο κόσμος, δηλαδή με την παραγωγή του έργου. Και μάλιστα υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι νομοθετούν, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τις διαδικασίες που διέπουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σε ερώτηση, κύριοι, όταν μιλάτε για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις, ξέρετε ποιες επιχειρήσεις εννοούμε; Μονομετοχικές Δημοτικές Επιχειρήσεις. Πώς επιβαρύνουν τον δημοτικό ή τον κρατικό κορβανά, όταν με νόμο απαγορεύεται η οποιαδήποτε χρηματοδότηση και αν έχεις τρεις ελλειμματικούς προϋπολογισμούς, αμέσως καταργούνται και κλείνουν. Απαγορεύεται ρητά ο οποιοσδήποτε έχει δημοτική επιχείρηση, με ένα ευρώ να τη χρηματοδοτήσει από το Δήμο. Κάποιοι δεν το ήξεραν. Γνωρίζετε ή όχι, κύριοι, ότι οι Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις σηκώνουν σε μεγάλο βαθμό το κοινωνικό και πολιτιστικό έργο των Δήμων; ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΑΜΕΑ, Παιδικοί Σταθμοί, Ωδεία, Αθλητικοί Οργανισμοί. Όλο αυτό που κρατά την κοινωνία όρθια. Ναι, αυτές τις χρηματοδοτούμε, μας το επιτρέπει ο νόμος.
Και τέλος πάντων, όταν τους θέτεις το ερώτημα, κύριοι, οι πόροι οι δικοί μας δεν είναι αυτοτελώς πόροι ή αποκλειστικά πόροι από το κεντρικό κρατικό προϋπολογισμό. Οι μεγάλοι Δήμοι πάνω από 50% οι πόροι τους προέρχονται από ίδια έσοδα, είτε είναι ανταποδοτικά, είτε είναι άλλοι ίδιοι πόροι. Πώς λοιπόν εσύ έρχεσαι και παρεμβαίνεις σε αυτό το σημείο, όπως κάνουν και για τους Αντιδημάρχους που θα πω παρακάτω, παραβιάζοντας τη συνταγματική αυτοτέλεια, άρθρο 101 του Συντάγματος, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια;
Δυστυχώς, λυπάμαι που το λέω, αλλά έχουμε πέσει σε ανθρώπους οι οποίοι δεν γνωρίζουν επακριβώς το ρόλο και τις διαδικασίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Τέλος να πω ότι εμείς οι ίδιοι, και έχει σημασία αυτό το πράγμα, ως Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων, πήραμε μία απόφαση τον Δεκέμβριο μήνα του 2012 να ενταχθούν 12 Δήμοι πιλοτικά στην αξιολόγηση δομών και υπηρεσιών, και θέλω να το πω ευθέως, πιλοτικά να ενταχθούμε, για να δούμε αν πραγματικά έχουμε πλεονάζον ή έχουμε ελλειμματικό προσωπικό και μέσα από αυτούς τους δείκτες να αποτελέσει στοιχείο αυτό και για τους άλλους Δήμους.
Εγώ θα έλεγα, σήμερα αναρτήσαμε τις προδιαγραφές στο site της ΚΕΔΕ, να τις δείτε, και κάποιοι Δήμοι νομίζω ότι πρέπει να το ακολουθήσουν.
Γιατί το κάναμε αυτό, κύριοι; Διότι εμείς θέλουμε να αποδείξουμε με δική μας αξιολόγηση, διότι η Επιτροπή Αξιολόγησης συστήνεται από τον ίδιο τον Δήμο, με τις προδιαγραφές που έχει βγάλει το Υπουργείο Εσωτερικών και η ΕΕΤΑΑ, για να μπορέσουμε πράγματι να δούμε, έχουμε πλεονάζον ή ελλειμματικό προσωπικό; Και προτείνουμε ότι μέσω της κινητικότητας αυτό το προσωπικό πρέπει να πάει να καλύψει τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις που υπάρχουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ακούστε όμως. Ενώ εμείς προσφερθήκαμε οικειοθελώς από τον Δεκέμβρη, οι προδιαγραφές για να ξεκινήσουμε την αξιολόγηση ήρθαν πριν δεκαπέντε μέρες.
Τι μας λένε λοιπόν; Όμως θα προχωρήσω τη σκέψη μου ακόμα. Για πείτε μου λιγάκι, δεν πρέπει, απευθυνόμενοι στην κυβέρνηση, να πούμε ότι πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ίση μεταχείριση με τους άλλους φορείς της γενικής και κεντρικής κυβέρνησης, σε όλα τα επίπεδα; Από τις περικοπές των πόρων μέχρι τις αναδιαρθρώσεις και συγχωνεύσεις. Από το 2010, όταν μπήκαμε στο μνημόνιο, μέχρι το 2013, ακούμε συνεχώς για αλλαγές στο δημόσιο τομέα. Δηλώνω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο και το γνωρίζετε, ούτε μια συγχώνευση, κατάργηση ή οτιδήποτε άλλο, Οργανισμού ή Υπηρεσίας, έχει γίνει στο δημόσιο τομέα. Ας κάνουν λοιπόν αυτά τα οποία έχουμε κάνει εμείς στο δημόσιο τομέα και μετά να έρθουν να συζητήσουμε. Έλεος δηλαδή!
Όμως εγώ νομίζω, αγαπητοί συνάδελφοι, ότι αυτό το οποίο πρέπει εμείς να δούμε, είναι ότι στο καινούργιο πλαίσιο το οποίο δημιουργείται, να προσδιορίσουμε, να προβλέψουμε και να προσδιορίσουμε το νέο ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη νέα κατάσταση που θα δημιουργηθεί αύριο. Και εκεί είναι η τεράστια ευθύνη η δική μας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εμείς όλα αυτά τα χρόνια κάναμε πολλά βήματα μπροστά, έχουμε κερδίσει πολλά. Πρέπει να μην τα απαξιώνουμε λόγω της κρίσης, οφείλουμε να τα προστατεύουμε, αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι από τους πρωταγωνιστές της νέας κατάστασης που θα προκύψει από τη χώρα μας.
Επιτρέψτε μου δυο κουβέντες να πω για αυτό. Για να κατορθώσουμε αυτού του είδους την τοποθέτηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρέπει σήμερα να σκεφτούμε μακροοικονομικά και με το όραμα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση του μέλλοντος. Ποιος είναι ο νέος Δήμος και ποια είναι τα αιτήματά μας στα θέματα της κοινωνικής αλληλεγγύης και κοινωνικής συνοχής. Τι σκεφτόμαστε για τις μεγάλες επενδύσεις και το αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας. Ποιος είναι ο ρόλος των Δήμων στην επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Στην καταπολέμηση της ανεργίας και την εκπαίδευση. Αυτό μόνο θα πω, στην ανεργία. Μέσα από την κοινωφελή εργασία, 60.000 έχουν απασχοληθεί στους Δήμους, τελειώνουν τα τελευταία 5μηνα. Δεν λύνουμε το πρόβλημα της ανεργίας, το ξέρω. Είναι ένα ανάχωμα. Και χθες και σήμερα είχαμε και συνάντηση και με το ΠΑΣΟΚ, αλλά και με τον Υπουργό Εργασίας, πάλι στους Δήμους θα προσφύγουν για τα νέα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας για να τα υλοποιήσουμε. Δείχνει ξεκάθαρα ποιος μπορεί να παρέμβει στο θέμα της ανεργίας.
Ποια είναι η θέση των Δήμων στην προστασία των δικαιωμάτων και την καταπολέμηση του ρατσισμού; Πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα προστατεύσει το δημόσιο χώρο και τα δημόσια αγαθά; Γιατί όταν μιλάμε για ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, για το νερό, μιλάμε όχι για προϊόν, αλλά για δημόσιο αγαθό. Και υπάρχουν και παραδείγματα, να πούμε τι έγινε στην πιο «προηγμένη» χώρα, σε εισαγωγικά, της Ευρώπης, στην Βρετανία, με το νερό.
Ποια είναι τα θεσμικά εργαλεία και η συνεργασία μας με το κεντρικό κράτος που πρέπει να φτιάξουμε για να αντιμετωπίσουμε το τεράστιο και ανυπέρβλητο πρόβλημα της γραφειοκρατίας, της ευθυνοφοβίας που έχει οδηγήσει σε ακινησία και παραλυσία το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Αυτά είναι κάποια ζητήματα τα οποία θα μας απασχολήσουν και στο Συνέδριο, αλλά το βάζω ως προβληματισμό, κύριε Πρόεδρε και αξιότιμα μέλη του Προεδρείου, για τη σημερινή μας συνάντηση.
Επιτρέψτε μου όμως να ξεκινήσω από το τελευταίο, τη γραφειοκρατία, ευθυνοφοβία, που οδηγεί σε μια παράλυση. Κύριοι, 31/12 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που ήρθε κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις, θα μπω σε κάποια στοιχεία απολογιστικά, να λύσει τα προβλήματα τα οποία είχαν προκύψει με τα μνημόνια. Αναφέρομαι τους άμισθους Αντιδημάρχους, αναφέρομαι στους δέκα μικρούς νησιωτικούς Δήμους από την Ερεικούσα και τη Σχοινούσα, μέχρι τον Κάλαμο και τον Καστό, που είχαν εξαιρέσει την ύπαρξη εκεί του Αντιδημάρχου του νησιού αυτού το οποίο ανήκει σε μια ευρύτερη περιφέρεια. Τις συμβάσεις έργου τις οποίες εμείς δεν μπορέσαμε να υλοποιήσουμε το 2012, διότι είχαμε δύο συνεχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις και οι εγκρίσεις ήρθαν κάπου τον Δεκέμβριο, επομένως τι ζητήσαμε; Αυτές να μπορούμε να τις κάνουμε το 2013.
Και έρχεται, κύριοι, γιατί ξέρετε τι σημαίνει πράξη νομοθετικού περιεχομένου, η ώρα της κύρωσης αυτής 9 Φλεβάρη, κατατίθεται στη Βουλή, δεν θέλω να πω περισσότερα πράγματα, και αναιρούν το σύνολο αυτής της προσπάθειας που καταβάλλαμε. Και ξεκινάμε λοιπόν μια τεράστια προσπάθεια να πείσουμε κόμματα που στηρίζουν την συγκυβέρνηση, να μιλήσουμε με τον Υπουργό, για να λύσουμε το αυτονόητο, διότι ήδη είχαν τοποθετηθεί οι Αντιδήμαρχοι, αφού υπήρχε ο περιορισμός μέχρι τις 20 Γενάρη να έχουν τοποθετηθεί οι Αντιδήμαρχοι. Και τα άλλα ζητήματα τα οποία τρέχαμε. Δηλαδή κάποιοι είχαμε προκηρύξει ήδη τις συμβάσεις και είχαμε πάρει τον κόσμο.
Απίστευτα πράγματα. Αυτή λοιπόν η διαδικασία δείχνει το τεράστιο μέγεθος της γραφειοκρατίας, της αναποτελεσματικότητας, της ευθυνοφοβίας, της ακινησίας, διότι εμείς για να φτάσουμε στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου ξεκινήσαμε από τις αρχές Δεκέμβρη και τελειώσαμε, ευτυχώς, στις 13 Απριλίου του 2013. Ναι, κύριοι, με αυτό ασχοληθήκαμε, αλλά αυτό δείχνει όμως και πού βρίσκεται η χώρα μας.
Θέλω επίσης να αναφερθώ, επίσης πολύ περιληπτικά, σε κάποια άλλα θέματα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από το Συνέδριό μας στο Caravel στις 3 Δεκέμβρη, είχαμε θέσει το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους Δήμους. Πράγματι αυτή η διαδικασία έχει ξεκινήσει, πολλοί Δήμοι έχουν αρχίσει να στέλνουν τα εντάλματα, ναι είναι γραφειοκρατικές διαδικασίες και σήμερα ένα σημαντικό κομμάτι αποπληρώνεται προς τους πολίτες, προς τους οφειλέτες μας, που σημαίνει ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών.
Έκκληση θέλω να απευθύνω σε όλους. Πρέπει να το έχουμε ως πρώτη προτεραιότητα, να τρέξουμε αυτές τις διαδικασίες, γιατί υπάρχουν αναπορρόφητα κονδύλια και είναι αρκετά. Εμείς ζητήσαμε να μπούμε στις ληξιπρόθεσμες οφειλές και κατά προτεραιότητα. Η κυβέρνηση το δέχτηκε. Ξέρω τις δυσκολίες, όμως οι δυσκολίες πρέπει να ξεπεραστούν, και με τους Επιτρόπους, και με το ΑΦΜ και ιστορίες και άλλα προβλήματα. Δεν δικαιολογούμαστε. Είναι όμως μια θετική εξέλιξη αυτή.
Μια άλλη θετική εξέλιξη ήταν η επιμήκυνση κατά οκτώ έτη των δανείων μας στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με περίοδο χάριτος τρία χρόνια και μείωση του επιτοκίου κατά 0,5.
Και στην τελευταία πράξη νομοθετικού περιεχομένου, στην κύρωση, είπαμε και για όσους Δήμους δεν πρόλαβαν μέχρι 31/12 να ενταχθούν σε αυτή την προνομιακή ρύθμιση, δώσαμε παράταση μέχρι τον 6ο του 2013.
Θέλω επίσης να πω ότι παρά τα όποια προβλήματα, κατορθώσαμε τουλάχιστον να συμφωνήσουμε με την κυβέρνηση στο ελάχιστο σημείο ισορροπίας για τους πόρους του 2013. Μιλάμε για δύο δις οκτακόσια ογδόντα δύο, με τη ρητή πρόβλεψη, όχι από αγάπη, από φιλοτιμία, γιατί υπήρχε το Παρατηρητήριο και θα αναφερθώ, κάθε πρώτη του μήνα να παίρνουμε το αναλογούν ποσό των ΚΑΠ, της ΣΑΤΑ και τα παρακρατηθέντα των παρελθόντων οικονομικών ετών. Επαναλαμβάνω, ήταν μια ισορροπία στο ελάχιστο σημείο για τις χρηματοδοτήσεις των Δήμων.
Εδώ θα μπορούσα να κάνω πάρα πολλά σχόλια και επιτρέψτε μου μια και είμαστε αυτοδιοικητικοί και θα τα πούμε και στο Συνέδριό μας, η εγκύκλιος για τη σύνταξη των προϋπολογισμών, η οποία ήρθε 18 Δεκεμβρίου του 2012, μεταξύ των άλλων λέει: θα συντάξετε τους προϋπολογισμούς με αφετηρία τον μήνα Νοέμβριο και θα πολλαπλασιάζετε τα χρήματα του Νοεμβρίου επί ένα είκοσι τέσσερα επί δώδεκα.
Θέλω λοιπόν γυρίζοντας στους Δήμους, αγαπητοί Δήμαρχοι, Νίκο, Σταύρο, Γιώργο, Διονύση, να κοιτάξετε σας παρακαλώ πάρα πολύ με τις Υπηρεσίες σας, τι ποσό έχουμε βάλει όλοι, για να δείτε ότι το ίδιο το κράτος που λέει για Οικονομικό Παρατηρητήριο, το ίδιο το Υπουργείο Εσωτερικών, με βάση αυτό έχουμε απόκλιση από 10 έως 15% όλοι. Που σημαίνει αυτό το πράγμα ότι ήδη όλοι έχουμε μπει στο Παρατηρητήριο. Για να δούμε ποιες είναι οι ευθύνες οι δικές μας. Και θα πρέπει να ρωτήσουμε και να πούμε και στο Υπουργείο, θα το πούμε και στο Συνέδριο, τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση; Μπαίνουμε στο Παρατηρητήριο;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου να πω λίγα πράγματα για τα θεσμικά. Μέσα σε αυτή την λαίλαπα των γεγονότων, των καταστάσεων, των αποφάσεων, των νομοθετικών ρυθμίσεων, που κάθε μέρα μας βγαίνει και ένα καινούργιο νομοθέτημα, κατορθώσαμε αμυντικά, το τονίζω, αμυντικά, να κρατήσουμε όρθια την Τοπική Αυτοδιοίκηση, να λύσουμε κάποια οικονομικά προβλήματα και κάποια θεσμικά, όπως είναι το ασυμβίβαστο, όπως είναι τα πρόστιμα για την αφισορύπανση και την καθυστέρηση υποβολής των λογιστικών στοιχείων με βάση τον Ν.3870/10, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης τον Αύγουστο του 2010, και είχαν την απαίτηση κάποιοι, χίλιοι τριακόσιοι περίπου συνδυασμοί στη χώρα, ορεινές περιοχές, απομακρυσμένες, να έχουν λογιστή, να έχουν νομικό, και δεν υποβάλλανε εγκαίρως τα στοιχεία τους, και για την καθυστέρηση μίας μέρας κάποιος έπρεπε να πληρώσει πρόστιμο 50.000. Το ρυθμίσαμε αυτό το πράγμα και θέλω από του βήματος αυτού να ευχαριστήσω όλους τους Βουλευτές, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, της ΔΗΜΑΡ, των ΑΝΕΛ, της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, οι οποίοι πήραν την πρωτοβουλία για να κάνουμε αυτή τη ρύθμιση, γιατί δεν θα υπήρχε άνθρωπος αύριο να βάλει υποψηφιότητα, ιδιαίτερα στους μικρούς επαρχιακούς και νησιωτικούς Δήμους με αυτές τις κατηγορίες. Και κάποιοι βγαίνουν σήμερα, ως άλλοι Δον Κιχώτες, να μας κατηγορούν για διαπλοκή, τι γίνεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ειλικρινά, απαράδεκτα πράγματα, έξω από κάθε λογική και κάθε διαδικασία η οποία προβλέπεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Εμείς λοιπόν ναι, το επιδιώξαμε, ναι και ευχαριστούμε όλους αυτούς τους Βουλευτές και τα κόμματα που το στήριξαν, γιατί ήταν κάτι το δίκαιο. Μόνο για την Αττική, αγαπητοί συνάδελφοι, επειδή η βάση δεδομένων είχε πρόβλημα, όλοι σχεδόν οι Δήμαρχοι ή να το πω το 80% των Δήμων, θα πήγαινε στο δικαστήριο, θα έπρεπε να πληρώσει τα πρόστιμα, όταν η βάση δεδομένων εγγράφως είχε πιστοποιήσει στην αρμόδια Επιτροπή ότι ναι, υπήρχε πρόβλημα με τη βάση δεδομένων, αλλά η απόφαση ήταν για καταλογισμό.
Το ίδιο είναι και σημαντικό η χορήγηση αντιμισθίας σε άμισθους Αντιδημάρχους και στους δέκα μικρούς νησιωτικούς Δήμους, όπως και η μείωση του εργολαβικού οφέλους για έργα των Δήμων, από 28 σε 18% ή η αύξηση του ορίου του προσυμβατικού ελέγχου από εκατό σε διακόσιες χιλιάδες και την αύξηση του ορίου μέχρι τα πέντε χιλιάδες τιμολόγιο, που από εκεί και πάνω πηγαίνουμε στον προληπτικό έλεγχο.
Κατοχυρώσαμε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Κοινωνικών Παντοπωλείων, και μια σειρά άλλων παρεμβάσεων που δεν κρίνω σκόπιμο σήμερα να αναφέρω.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν λύσαμε όλα τα προβλήματα, αλλά κατορθώσαμε μέσα από αντίξοες συνθήκες, με ομόφωνες αποφάσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων ή σχεδόν ομόφωνες για να είμαι ακριβής, αναγνωρίζοντας και επισημαίνοντας όλοι το πλαίσιο μέσα στο οποίο βρίσκεται, κινείται και δουλεύει η χώρα μας, κατορθώσαμε λοιπόν με ώριμες αποφάσεις, με ενότητα, νηφαλιότητα, με ψυχραιμία, να πάρουμε εκείνες τις σωστές αποφάσεις και να κάνουμε τις παρεμβάσεις, για να μείνει όρθιος ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γιατί πρέπει να γνωρίζουμε όλοι ότι υπηρετούμε τον πολίτη. Είμαστε εκεί που είμαστε για να εξυπηρετούμε τις ανάγκες και τα προβλήματά τους. Και σε μία περίοδο μεγάλης φτώχειας και ανεργίας, η παρέμβαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι αναντικατάστατη.
Για αυτό λοιπόν θέλω να κλείσω λέγοντας ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, που είναι ο στόχος, μπορεί να γίνει ο πρωταγωνιστής της ανασυγκρότησης της χώρας και των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων, και πρέπει εμείς με υπευθυνότητα να σκύψουμε ακόμα περισσότερο στα προβλήματα που μας απασχολούν. Και εν πάση περιπτώσει με το έργο μας, όπως είπε και ο Γιάννης προηγούμενα, απαντάμε σε αυτές τις κακόβουλες κριτικές, οι οποίες για ίδιον όφελος ή για άλλες σκοπιμότητες αποσιωπούν ή αποκρύπτουν άλλα προβλήματα της δημόσιας κοινωνικής, οικονομικής σφαίρας και τα βάζουν στην άκρη και δίνουν τον εύκολο στόχο που είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Θα πορευτούμε ενωμένοι, αυτό πρέπει να είναι το σύνθημα στις δύσκολες συνθήκες. Και η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού, αλλά και του Β’ Βαθμού και πάντοτε στο πνεύμα της συνεργασίας.
Σας ευχαριστώ.