ΨΗΦΙΣΜΑ
ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α.
Αθήνα 25 Οκτωβρίου 2005
Το τακτικό Συνέδριο της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. – το τελευταίο της δημοτικής θητείας που διανύουμε – πραγματοποιείται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη συγκυρία για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης :
· Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει μέσα στο Νοέμβριο το νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης, ενώ σημαντικά θέματα που αφορούν το θεσμό είναι ακόμη ανοιχτά ή έχουν τεθεί σε διάλογο.
· Το σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2006 έχει κατατεθεί, αλλά τα οικονομικά δεδομένα των ΟΤΑ δεν έχουν αποσαφηνιστεί ακόμα.
· Η εφαρμογή του προληπτικού και κατασταλτικού ελέγχου έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία των δήμων, ενώ οι καταλογισμοί σε βάρος των αιρετών και η απαξίωση του θεσμού της Αυτοδιοίκησης συνεχίζονται.
· Ο πρωθυπουργός έχει αναγγείλει την έναρξη εθνικού διαλόγου για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης και για την περιφερειακή δομή της χώρας ενώ ανακοινώθηκαν ήδη οι πέντε οικονομικές υπερ-περιφέρειες, ενόψει του Δ΄ ΚΠΣ.
· Στο πακέτο των κυβερνητικών προθέσεων περιλαμβάνεται επίσης η αλλαγή του εκλογικού συστήματος με εκλογή δημάρχων από την πρώτη Κυριακή με ποσοστό 42% και η συγκρότηση της μητροπολιτικής διακυβέρνησης.
· Η Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α παράλληλα με τις ενέργειες της ΚΕΔΚΕ βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με την ηγεσία του ΥΠ.ΕΣ.ΔΔ.Α για τα θέματα που απασχολούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα την Αττική και πιστεύει ότι έχει συμβάλλει σημαντικά στην δρομολόγηση και επίτευξη επίλυσης μέρους αυτών.
Η σημασία του Συνεδρίου καταγράφεται εύγλωττα στην πλούσια θεματολογία του :
· Θεσμικά
· Οικονομικά- Θησέας
· Περιφερειακή Ανάπτυξη, 3ο και 4ο Κ.Π.Σ.
· Περιβάλλον, ελεύθεροι δημόσιοι χώροι και πρωτοβουλίες για τη διάσωσή τους.
Οι εισηγήσεις, οι παρεμβάσεις, ο διάλογος στο Συνέδριο ήταν ανάλογοι της μεγάλης σημασίας του.
Με το ίδιο αίσθημα ευθύνης το τακτικό Συνέδριο της ΤΕΔΚΝΑ του Οκτωβρίου 2005 υιοθετεί τις παρακάτω αποφάσεις :
Οι πολιτικές προτεραιότητες της ΤΕΔΚΝΑ, που καθορίζουν την παρέμβασή της στον διάλογο με την κεντρική διοίκηση, αφορούν :
– την καταστατική θέση των αιρετών
– τους προληπτικούς και κατασταλτικούς ελέγχους
– την υλοποίηση των δεσμεύσεων για την χρηματοδότηση των νέων αρμοδιοτήτων και την απόδοση των παρακρατηθέντων πόρων
– την οργάνωση των μητροπολιτικών κέντρων
– την υλοποίηση των προγραμμάτων και την ένταξη νέων έργων στο Γ΄ΚΠΣ καθώς και την ουσιαστική συμμετοχή και συμβολή των ΟΤΑ στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του Δ’ ΚΠΣ
– την φορολογική μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση
ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΣ – ΚΑΤΑΣΤΑΛΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Το συνέδριο διαπιστώνει ότι η μέχρι τώρα εφαρμογή του προληπτικού ελέγχου (από 1/7/2005) έχει δημιουργήσει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και σημαντικά προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία των δήμων. Η διαφορετική ερμηνεία του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου που πιθανόν να πηγάζει από την ελλιπή ενημέρωση των ελεγκτών δημιουργεί πολλές φορές τραγελαφικές καταστάσεις και μεταβάλει στην ουσία τον έλεγχο νομιμότητας σε έλεγχο σκοπιμότητας.
Ακόμη πιο οξυμμένα προβλήματα παρατηρούνται και στην εφαρμογή του κατασταλτικού ελέγχου με συνέπεια τη σωρεία καταλογισμών σε βάρος των αιρετών, το διασυρμό και τη γενική και αυθαίρετη ενοχοποίηση της Αυτοδιοίκησης.
Ερμηνευτικές αμφισβητήσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπιστώνονται και ως προς την εφαρμογή του άρθρου 26 του ν. 3274/2004 που αφορά τη νομιμοποίηση των δαπανών των αιρετών, ενώ παρατηρείται ελλιπής ενημέρωση των Επιτρόπων επί του νομοθετικού πλαισίου των ΟΤΑ και ελλιπής στελέχωση των ΥΔΕ.
· Το συνέδριο ζητά από την κυβέρνηση να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες και ρυθμίσεις για να εφαρμοστεί επιτέλους ο νόμος και να σταματήσουν να διασύρονται οι αιρετοί από την κάθε υποκειμενική ερμηνεία του νόμου.
· Να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα ερμηνεύεται αυθεντικά η διάταξη του άρθρου 26 του ν. 3274/2004, σύμφωνα και με το σκοπό του νομοθέτη αυτής ως γνήσιας ερμηνευτικής.
· Να συγκροτηθεί μόνιμη επιτροπή από εκπροσώπους του ΥΠΕΣΔΔΑ, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Αυτοδιοίκησης, για τον εντοπισμό και την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν.
· Να δημιουργηθεί ειδικό τμήμα στο Ελεγκτικό Συνέδριο που θα ασχολείται μόνο με τον προληπτικό έλεγχο των ΟΤΑ.
· Να στελεχωθούν άμεσα οι υπηρεσίες του Ελεγκτικού συνεδρίου, όπως προβλέπεται από το νόμο.
· Να υπάρχει συνεχής εκπαίδευση και επιμόρφωση των στελεχών.
· Να πραγματοποιούνται συναντήσεις των επιτρόπων σε τακτά χρονικά διαστήματα για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.
Πιστεύει ότι πρέπει να προχωρήσουν άμεσα όλες οι απαραίτητες διορθωτικές παρεμβάσεις, ώστε το σύστημα του προληπτικού ελέγχου που αποτελεί πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης να κατοχυρώσει τη διαφάνεια στη λειτουργία της χωρίς να ακυρώνει το ρόλο της.
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝ
Ειδικά για τις ευθύνες των αιρετών και την επιβολή ποινών :
– το Συνέδριο επαναβεβαιώνει την συμφωνία του με την απόφαση του Δ.Σ. της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. της 28.9.2004 και του Συνεδρίου του 2004 για το θέμα του άρθρου 27 ( απάλειψη εδαφίου β της παραγράφου 2 του άρθρου 27, απαίτηση τελεσίδικης απόφασης για επιβολή ποινής)
– το Συνέδριο ζητεί την κατάργηση της παραγράφου 3 του άρθρου 26 του νόμου για την «Οργάνωση και Λειτουργία των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού».
– το Συνέδριο θεωρεί κρίσιμο να διασφαλιστεί η ταχεία εκδίκαση των υποθέσεων, όταν πρόκειται για αιρετούς.
– το Συνέδριο τάσσεται υπέρ της άμεσης προώθησης τροπολογίας που θα κατηγοριοποιεί τις ποινές.
– Το Συνέδριο ζητεί την καθιέρωση ειδικής δοσιδικίας και για τους αιρετούς της Τοπική Αυτοδιοίκησης, καθεστώς που ισχύει σήμερα νομοθετικά για τους Νομάρχες, δικηγόρους κ.λ.π.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Οι αλλαγές στην κρατική και αυτοδιοικητική οργάνωση στα Μητροπολιτικά Κέντρα είναι αναγκαίο και επείγον να προωθηθούν.
Το «ολυμπιακό κεκτημένο» από την διαχείριση των λειτουργιών της πόλης σε μητροπολιτικό επίπεδο στην περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, οι εργασίες για το νέο Κώδικα της Αυτοδιοίκησης και την Περιφερειακή Οργάνωση του κράτους, πρέπει να αξιοποιηθούν ώστε η Μητροπολιτική Διοίκηση της Αττικής να αποκτήσει οντότητα με τον κεντρικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης. Ωστόσο υπερτονίζεται ότι η ενιαία και αποτελεσματική αντιμετώπιση των κοινών υπερτοπικών προβλημάτων απαιτεί πέραν των διευρυμένων αρμοδιοτήτων και τον αναγκαίο μηχανισμό για την υλοποίηση των εκάστοτε πολιτικών επιλογών.
Για την επιτυχία της μεταρρύθμισης απαιτείται:
· Ενίσχυση με πόρους και στελεχιακό δυναμικό του νέου μητροπολιτικού οργάνου που πρέπει να μεταφερθούν από τους φορείς και από τις υπηρεσίες που σήμερα ασκούν μητροπολιτικές λειτουργίες στην Αττική.
· Αποσυγκέντρωση των αρμοδιοτήτων από το κράτος με υπαγωγή όλων των υπηρεσιών και των φορέων που ασκούν μητροπολιτικές λειτουργίες στην Αττική υπό τον έλεγχο και την εποπτεία του νέου Μητροπολιτικού Οργάνου.
· Αναγκαστική διαβούλευση και συντονισμός μεταξύ του νέου Μητροπολιτικού Οργάνου της Περιφέρειας και των κρατικών υπηρεσιών (υπουργείων κ.λ.π.) σε αρμοδιότητες που επιδρούν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων στους τομείς μητροπολιτικής λειτουργίας.
· Διαβούλευση με τους ΟΤΑ ώστε ο στρατηγικός σχεδιασμός να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και τις προτεραιότητες των πολιτών όπως αυτές καταγράφονται από το δημοτικά συμβούλια.
· Διαβούλευση με κοινωνικούς φορείς για συμμετοχή και αποδοχή των πολιτικών από τους πολίτες.
· Ενίσχυση με πόρους και στελεχιακό δυναμικό των ΟΤΑ ώστε να μπορούν να υλοποιούν με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τις μητροπολιτικές λειτουργίες.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΧΩΡΟΙ
Κυρίαρχο θέμα για την Αυτοδιοίκηση αποτελεί επίσης το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος, της διάσωσης των ελεύθερων χώρων πρασίνου, αλλά και των μεταολυμπιακών χρήσεων και πως αυτές θα αξιοποιηθούν προς όφελος των πολιτών. Οι αγώνες της ΤΕΔΚΝΑ για ανοιχτές παραλίες, για την αξιοποίηση των δημόσιων ακινή