Τ.Ε.Δ.Κ. Ν. Αττικής Ν. Θεσσαλονίκης
Στις 24.4.2004 τα Διοικητικά Συμβούλια των Τ.Ε.Δ.Κ. Αττικής και Θεσσαλονίκης, συνεδρίασαν από κοινού, για να εξετάσουν και να διαμορφώσουν την πρόταση τους σχετικά με τα κριτήρια κατανομής στους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α. των πόρων της Σ.Α.Τ.Α. κατά το 2004.
Η απόφαση των 2 Τοπικών Ενώσεων αποτελεί ουσιαστική συμβολή στην διαμόρφωση της πρότασης της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. προς το Υπουργείο Εσωτερικών Δ.Δ.Α. για τα κριτήρια κατανομής της Σ.Α.Τ.Α. 2004.
Κοινή ΑΠΟΦΑΣΗ
1. Η Σ.Α.Τ.Α., ως χρηματοδοτικό εργαλείο της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης, είναι ανάγκη να προσαρμοστεί, να αλλάξει, ώστε να συμβάλει ουσιαστικά στην υλοποίηση του επενδυτικού προγραμματισμού των Ο.Τ.Α.. Προϋπόθεση για να είναι αξιόπιστη η όποια προσπάθεια μεταρρύθμισης στα χαρακτηριστικά της Σ.Α.Τ.Α. είναι η αύξηση της, συνολικά στα 500 εκ €.
Ο εξορθολογισμός στην κατανομή της Σ.Α.Τ.Α., σε συνδυασμό με τον εμπλουτισμό των επενδυτικών πόρων και εργαλείων της αυτοδιοίκησης, θα ενισχύσουν σημαντικά την αναπτυξιακή δυνατότητα και των Ο.Τ.Α. της περιφέρειας με αποτέλεσμα και στόχο τη δίκαιη και αντικειμενική κατανομή των πόρων.
2. Στην κατανομή της Σ.Α.Τ.Α. μεταξύ των περιφερειών της χώρας, η μεταχείριση των Ο.Τ.Α. της Αττικής δικαιολογημένα πρέπει να χαρακτηριστεί άδικη και ανεπαρκής. Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι ανάλογες εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν και για τη περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Η συμμετοχή των Ο.Τ.Α. της Αττικής στους πόρους της Σ.Α.Τ.Α. σταθερά μειώνεται από το 2001 μέχρι σήμερα : οι Ο.Τ.Α. της Αττικής επιχορηγήθηκαν με το 20,03% της συνολικής Σ.Α.Τ.Α. το 2001, με το 18,20% το 2002, με το 17,43% το 2003.
Αντίστοιχα, οι Ο.Τ.Α. του νομού Θεσσαλονίκης επιχορηγήθηκαν με το 6,05% της συνολικής Σ.Α.Τ.Α. το 2002 και με το 5,95% το 2003.
Οι νομοί Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι τα δύο μεγαλύτερα Αστικά κέντρα της Ελλάδος που συγκεντρώνουν σχεδόν το 50% του πληθυσμού της χώρας.
3. Η άμεση αντιστροφή της καθοδικής πορείας των τελευταίων ετών του μεριδίου των Ο.Τ.Α. της Αττικής στην κατανομή της Σ.Α.Τ.Α. και η ουσιαστική αύξηση του, όπως επίσης και στην αύξηση του μεριδίου των Ο.Τ.Α. του νομού Θεσσαλονίκης, είναι δικαιολογημένα και τεκμηριωμένα αιτήματα.
Το μερίδιο της Σ.Α.Τ.Α. που αντιστοιχεί στους Ο.Τ.Α. της Περιφέρειας Αττικής μπορεί να διαμορφωθεί στο 26 % του συνολικού ύψους και του Νομού Θεσσαλονίκης στο 10%.
4. Ως κριτήρια κατανομής της Σ.Α.Τ.Α. προτείνονται τα ακόλουθα :
• Οι συντελεστές βαρύτητας που τα συνοδεύουν υποδεικνύουν ρεαλιστικές αναλογίες ανάμεσα στα κριτήρια, ώστε να προκύπτουν αξιόπιστα, και κατά το δυνατό δίκαια, αποτελέσματα με την κατανομή σε επίπεδο νομού..
• Ο Πληθυσμός κάθε Ο.Τ.Α. να υπεισέρχεται με συντελεστή βαρύτητας 50%. Ο πληθυσμός προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της τελευταίας απογραφής πληθυσμού (2001), έτσι όπως έχουν δημοσιευτεί από την Ε.Σ.Υ.Ε. Παύει οριστικά η χρήση στοιχείων από την απογραφή 1991.
• Για το κατά Κεφαλή Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν ο συντελεστής βαρύτητας προτείνεται 10%. Τα στοιχεία προκύπτουν από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ για τους Εθνικούς Λογαριασμούς (πλέον πρόσφατα αυτά του 2002).
• Η Έκταση του κάθε Ο.Τ.Α . Η έκταση του κάθε ΟΤΑ ως προς την συνολική έκταση της χώρας είναι δείκτης ο οποίος χρησιμοποιείται με συντελεστή βαρύτητας 10%.
• Το πλήθος των Δημοτικών Διαμερισμάτων που έχει ένας πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α. σταθμίζεται με συντελεστή 8%.
• Το ποσοστό Ανεργίας συμμετέχει στη κατανομή με συντελεστή βαρύτητας 9%. Στοιχεία για την ανεργία σε επίπεδο Ο.Τ.Α. αντλούνται από την απογραφή 2001.
• Το κριτήριο της Πληθυσμιακής Πυκνότητας κάθε Ο.Τ.Α. συμμετέχει στην κατανομή με συντελεστή βαρύτητας 3,5%.
• Ο δείκτης των Οικονομικών Μεταναστών ως προς το πληθυσμό πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή στάθμισης 2,5%.
• Τέλος, με βάση τον δείκτη της Προβληματικότητας, για Ο.Τ.Α. που είτε χαρακτηρίζονται ως ορεινοί, είτε ως νησιωτικοί, είτε έχουν πληθυσμό λιγότερο από 3.100 κατοίκους, ο συντελεστής βαρύτητας είναι 3,5% για τους ορεινούς και νησιωτικούς ΟΤΑ και 3,5% για τους ΟΤΑ με πληθυσμό λιγότερο από 3.100 κατοίκους.
Η πρόταση επιδιώκει να υποδείξει – πέρα από τα κριτήρια κατανομής που μπορεί να έχουν καθολική εφαρμογή – κριτήρια τα οποία θα επικεντρώνονται στις ιδιαιτερότητες των πρωτοβάθμιων Ο.Τ.Α. των μητροπολιτικών κέντρων της πρωτεύουσας, της συμπρωτεύουσας και των περιοχών που είναι άμεσα εξαρτημένες από αυτές, όπως επίσης και των μεγάλων αστικών κέντρων.