Το τακτικό Συνέδριο της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. (14 Οκτωβρίου 2004) γίνεται σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συγκυρία : • Νέα κυβέρνηση, με σημαντική νομοθετική παραγωγή για την αυτοδιοίκηση, με πολιτικές δεσμεύσεις απέναντι στην αυτοδιοίκηση.
• Δήμοι και Κοινότητες με σοβαρά δομικά προβλήματα, που αποτυπώνονται συμπυκνωμένα και με έμφαση στην δεινή οικονομική τους κατάσταση, αλλά και με δυνατότητες, με αναζητήσεις και προσφορά έργου, αυτοδιοίκηση που θέλει να ανταποκριθεί τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών.
• Η Ελλάδα, με εφόδιο και πλεονέκτημα και την παγκόσμια επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων τις Αθήνας 2004, να αναζητεί τον αναπτυξιακό βηματισμό τις στη νέα ανταγωνιστική Ευρωπαϊκή Ένωση των 25.
• Το συνέδριο σφραγίζεται δυστυχώς από την ενεργοποίηση της ειδικής ρύθμισης για τις ποινές των αιρετών και την θεσμοθέτηση μη αποδεκτού συστήματος ποινών για τους αιρετούς.
Η σημασία του Συνεδρίου καταγράφεται εύγλωττα στην πλούσια θεματολογία του :
• Θεσμικά
• Οικονομικά
• Περιφερειακή Ανάπτυξη, 3 ο και 4 ο Κ.Π.Σ.
• Μεταολυμπιακή αξιοποίηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων.
Οι εισηγήσεις, οι παρεμβάσεις, ο διάλογος στο Συνέδριο ήταν ανάλογοι τις μεγάλης σημασίας του.
Με το ίδιο αίσθημα ευθύνης το τακτικό Συνέδριο τις ΤΕΔΚΝΑ του Οκτωβρίου 2004 υιοθετεί τις παρακάτω αποφάσεις :
1. Οι πολιτικές προτεραιότητες της ΤΕΔΚΝΑ, που καθορίζουν την παρέμβαση της στον διάλογο για το νέο Δημοτικό Κώδικα, αφορούν:• την καταστατική θέση των αιρετών
• την οργάνωση των μητροπολιτικών κέντρων
• την φορολογική μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση
• την διαμόρφωση ενός διαφανούς και αποτελεσματικού πλαισίου σύμπραξης με ιδιώτες
Ειδικά για τις ευθύνες των αιρετών και την επιβολή ποινών :
• το Συνέδριο επαναβεβαιώνει την συμφωνία του με την απόφαση του Δ.Σ. της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. της 28.9.2004 για το θέμα του άρθρου 27 ( απάλειψη εδαφίου β της παραγράφου 2 του άρθρου 27, απαίτηση τελεσίδικης απόφασης για επιβολή ποινής)
• το Συνέδριο ζητεί την κατάργηση της παραγράφου 3 του άρθρου 26 του νόμου για την «Οργάνωση και Λειτουργία των Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού».
• το Συνέδριο θεωρεί κρίσιμο να διασφαλιστεί η ταχεία εκδίκαση των υποθέσεων, όταν πρόκειται για αιρετούς.
• το Συνέδριο τάσσεται υπέρ της άμεσης προώθησης τροπολογίας που θα κατηγοριοποιεί τις ποινές.
Οι αλλαγές στην κρατική και αυτοδιοικητική οργάνωση στα Μητροπολιτικά Κέντρα είναι αναγκαίο και επείγον να προωθηθούν.
Το «ολυμπιακό κεκτημένο» από την διαχείριση των λειτουργιών της πόλης σε μητροπολιτικό επίπεδο στην περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, οι εργασίες για το νέο Κώδικα της Αυτοδιοίκησης και την Περιφερειακή Οργάνωση του κράτους, πρέπει να αξιοποιηθούν ώστε η Μητροπολιτική Διοίκηση της Αττικής να αποκτήσει οντότητα με τον κεντρικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης.
2. Τα Οικονομικά της Αυτοδιοίκησης είναι στο επίκεντρο του προβληματισμού στο Συνέδριο.
Τα βασικά μας αιτήματα, οι προτεραιότητες, οι στόχοι μας για τα οικονομικά, αυτά που αφορούν άμεσα τις κυβερνητικές πολιτικές είναι τα ακόλουθα
• Πλήρης εφαρμογή του ν. 1828 / 89 για τα έσοδα της αυτοδιοίκησης .
• Κατά το 2005, να αποδοθούν στην αυτοδιοίκηση, από τα αναδρομικά της πλήρους εφαρμογής του ν.1828, 500 εκ. €
• Για την χρηματοδότηση νέων αρμοδιοτήτων, οι πόροι που διατίθενται από το κράτος προς την αυτοδιοίκηση, να υπολογίζονται μετά από αξιόπιστη κοστολόγηση ώστε να καλύπτουν οικονομικά την άσκηση της μεταφερόμενης αρμοδιότητας και να μην επιβαρύνουν τον Ο.Τ.Α..
• Τα πρόσθετα κονδύλια με τα οποία θα επιβαρυνθούν οι Ο.Τ.Α. μετά την μονιμοποίηση των συμβασιούχων θα εξευρεθούν από την ισόποση μεταφορά κρατικών πόρων, μετά από απογραφή και οικονομικό απολογισμό.
Συμφωνούμε με τη θέση της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε., να μην προχωρήσουμε στη μονιμοποίηση των συμβασιούχων, αν προηγουμένως δεν έχει κλείσει το θέμα της χρηματοδότησης των νέων μονιμοποιήσεων και των νέων αρμοδιοτήτων.
• Ουσιαστική, δίκαιη και διαφανής εφαρμογή του «ΘΗΣΕΑ» , με μερίδιο της Αττικής στην κατανομή του 2005, ανάλογο του βάρους και της οξύτητας των προβλημάτων, και σε κάθε περίπτωση πολλαπλάσιο του μεριδίου της στο ΕΠΤΑ.
• Είναι σημαντικό να υλοποιηθεί πλήρως η συμφωνία για την καταβολή κατά το 2004 συνολικά 500 εκ. € για εκείνο το τμήμα της Σ.Α.Τ.Α. , το οποίο κατανέμεται με κριτήρια που καθορίζει η Αυτοδιοίκηση (Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.), από τα οποία 100 εκ.€ κατανέμονται στην Περιφέρεια Αττικής.
Για τα κριτήρια κατανομής της Σ.Α.Τ.Α. απαιτούνται περαιτέρω επεξεργασία και βελτιώσεις.
Είναι θετικό και σημαντικό για την αυτοδιοίκηση οι κατανομές των κρατικών πόρων προς τους Ο.Τ.Α. να γίνονται με σταθερά συμφωνημένα κριτήρια.
Να απαλλαγεί η ΣΑΤΑ από την χρηματοδότηση οριζόντιων δράσεων, περιλαμβανομένων της πολιτική προστασίας και της συντήρησης των σχολείων.
Συγχρόνως με τα άμεσα αιτήματα και τις προτεραιότητες μας, χρειάζεται να διαμορφώνουμε τον ορίζοντα της οικονομικής μας πολιτικής
Η οικονομική κατάσταση των Ο.Τ.Α. ήταν και παραμένει προβληματική.
Αντιμέτωπη με αυτή την πραγματικότητα, η αυτοδιοίκηση, μαζί με την διεκδίκηση πρόσθετων πόρων από το κράτος για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες πιεστικές ανάγκες της, αναζητεί άξονες πολιτικής και συζητά για αλλαγές στα οικονομικά της, οι οποίες θα δίνουν δυνατότητες να υλοποιήσει προγραμματισμούς με ευρύτερο χρονικό ορίζοντα, οι οποίοι θα υπηρετούν σημαντικές ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
• Η φορολογική μεταρρύθμιση ευρύτερα, αλλά και στην αυτοδιοίκηση
• Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός για το 4 ο Κ.Π.Σ., με ορίζοντα την ανταγωνιστική Ευρώπη των Περιφερειών και των «25»
• Η ανάδειξη και αξιοποίηση του ανταγωνιστικού συγκριτικού πλεονεκτήματος που συνιστούν για την Αττική πολλές πλευρές του «ολυμπιακού κεκτημένου».• Η επικέντρωση στους ανθρώπινους πόρους, ως μακρόπνοη πολιτική που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της Αττικής, αλλά αντιμετωπίζει ταυτόχρονα με ανθρωπιά την πίεση της μεγαλούπολης με τους ανέργους, τους οικονομικούς μετανάστες, τους κοινωνικά αποκλεισμένους.
3. Το 3 ο Κ.Π.Σ. 2000 –2006 είναι σε πλήρη εξέλιξη. Υπολείπονται 3-5 χρόνια για την ολοκλήρωση του. Ήδη οι Ο.Τ.Α. της Αττικής έχουν εντάξει έργα τα οποία υπερβαίνουν σε προϋπολογισμό τα 500 εκ. € .Τα έργα αυτά πρέπει να υλοποιηθούν. Υπάρχουν επίσης αδιάθετοι πόροι για την Αυτοδιοίκηση.
Τους πόρους αυτούς, σε στενή συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, η Αυτοδιοίκηση της Αττικής πρέπει να τους ξεπαγώσει και να τους αξιοποιήσει.
Το 2004 είναι η αρχή της προετοιμασίας για το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 2007 – 2013.
Για την Αυτοδιοίκηση, για την αυτοδιοίκηση της Αττικής ιδιαίτερα, σε συνθήκες στενότητας δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των Περιφερειών για την προσέλκυση τους, το 4 ο Κ.Π.Σ. είναι από τα κρισιμότερα πεδία προγραμματισμού και παρέμβασης.
Η διαδικασία προς την διαμόρφωση του 4 ου Κ.Π.Σ. δεν είναι τεχνικό οργανωτικό ζήτημα. Είναι πρωτίστως και βαθύτατα πολιτικό, όπως πολιτικές είναι οι σημαντικές αναπτυξιακές επιλογές.
Η Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α., οι Ο.Τ.Α. της Αττικής θα πάρουν ενεργά μέρος στις διαδικασίες που θα δρομολογήσουν το ΥΠ.ΟΙ. και η Περιφέρεια για την επεξεργασία του 4 ου Κ.Π.Σ.. Το Περιφερειακό Συνέδριο που προδιαγράφουν οι κρατικές διαδικασίες για την επεξεργασία του Ε.Σ.Σ.Α. 2007 – 2013, αλλά και η πορεία προς αυτό, μπορεί, υπό όρους να αναδειχθεί σε σημαντική πρωτοβουλία διαλόγου για τα μεγάλα προβλήματα της Αττικής και της χώρας.
Πέραν όμως από τη συμμετοχή στις διαδικασίες των κρατικών φορέων, υπάρχει η ανάγκη να σχεδιασθούν διαδικασίες διαλόγου και προετοιμασίας για το 4 ο Κ.Π.Σ. από την ίδια την Αυτοδιοίκηση.
Αθήνα 14 Οκτωβρίου 2004